Έκθεση “Μεταβάσεις” | BALKAN ART FESTIVAL | Θεσσαλονίκη – Ρουμανία

Εννοιολογική αφετηρία της έκθεσης στο Λαογραφικό & Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης είναι οι διαβατήριες τελετές, οι οποίες συνοδεύουν τις αδιάκοπες μεταμορφώσεις της ύπαρξης.
Όπως αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης Γεωρργία Κουρκουνάκη, υποψήφια διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης, η έρευνα των συμμετεχόντων καλλιτεχνών εστιάζει στη δυναμική των διαβατήριων τελετών να απορροφούν τους κραδασμούς της αλλαγής και να επιφέρουν τελικά την απαραίτητη προσωπική και κοινωνική ισορροπία. Η επιτελεστικότητα και το συμβολικό φορτίο των πρακτικών διάβασης αποδομούνται, ώστε τελικά να επαναπροσδιορίζονται ζητήματα που αφορούν την κοινωνική συγκρότηση, το προσωπικό δράμα και τις γενεσιουργές δυνάμεις της τέχνης. Τα έργα της έκθεσης αποκαλύπτουν την διφορούμενη υπόσταση της μετάβασης, η οποία από την έντρομη στιγμή που μας καλεί να αφήσουμε πίσω ότι είμαστε και ότι γνωρίζουμε, δύναται να γίνει η αναγεννητική δύναμη που ωθεί το συνεχές της ζωής και της δημιουργίας.
Όπως αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης Γεωρργία Κουρκουνάκη, υποψήφια διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης, η έρευνα των συμμετεχόντων καλλιτεχνών εστιάζει στη δυναμική των διαβατήριων τελετών να απορροφούν τους κραδασμούς της αλλαγής και να επιφέρουν τελικά την απαραίτητη προσωπική και κοινωνική ισορροπία. Η επιτελεστικότητα και το συμβολικό φορτίο των πρακτικών διάβασης αποδομούνται, ώστε τελικά να επαναπροσδιορίζονται ζητήματα που αφορούν την κοινωνική συγκρότηση, το προσωπικό δράμα και τις γενεσιουργές δυνάμεις της τέχνης. Τα έργα της έκθεσης αποκαλύπτουν την διφορούμενη υπόσταση της μετάβασης, η οποία από την έντρομη στιγμή που μας καλεί να αφήσουμε πίσω ότι είμαστε και ότι γνωρίζουμε, δύναται να γίνει η αναγεννητική δύναμη που ωθεί το συνεχές της ζωής και της δημιουργίας.
Ο Χάρης Κοντοσφύρης, αναπληρωτής καθηγητής του 3ικαστικού 3ργαστηρίου ΣΚΤ Φλώρινας Π.Δ.Μ., αναφέρει ότι οι διαβατήριες τελετουργίες κατανοούνται ως σύνοδοι ακολουθιών που συνδέουν το πέρασμα από μια κατάσταση, μια σφαίρα -κοινωνική, κοσμική, πνευματική, σωματική- στην άλλη. Η μεθοριακότητά τους, ως αποχωρισμός, αλλά και ως ένταξη, ανασυντίθεται μέσα από δρώμενα που συγκροτούνται κοινωνικά, ενοποιεί τον Χώρο και τον Χρόνο και αναδεικνύει το προσπελάσιμο των ορίων, των συνόρων και των μεταβατικών καταστάσεων.
Η γέννηση, η εφηβεία, η μύηση, ο αρραβώνας, ο γάμος, ο θάνατος και άλλες ατομικές ή ομαδικές μεταβάσεις και αλλαγές στη ζωή των ανθρώπων, όπως η ανάληψη αξιωμάτων, η μετεγκατάσταση, η φιλοξενία αλλά και οι αλλαγές των εποχών, ο κύκλος του χρόνου και του βίου, τελικά, ορίζονται από συγκεκριμένες τελετουργίες. Οι τελετουργικές δράσεις αποτυπώνονται ως συνεκδοχές της ζωής και υποδηλώνουν την υποστασιακή δίψα της αλληλουχίας ημών. Εκτυλίσσονται με τρόπο κανονιστικό κοινωνικά και οργανώνουν περιοδικότητες για συνευρέσεις, συνακροάσεις και συσσωματώσεις.
Η γέννηση, η εφηβεία, η μύηση, ο αρραβώνας, ο γάμος, ο θάνατος και άλλες ατομικές ή ομαδικές μεταβάσεις και αλλαγές στη ζωή των ανθρώπων, όπως η ανάληψη αξιωμάτων, η μετεγκατάσταση, η φιλοξενία αλλά και οι αλλαγές των εποχών, ο κύκλος του χρόνου και του βίου, τελικά, ορίζονται από συγκεκριμένες τελετουργίες. Οι τελετουργικές δράσεις αποτυπώνονται ως συνεκδοχές της ζωής και υποδηλώνουν την υποστασιακή δίψα της αλληλουχίας ημών. Εκτυλίσσονται με τρόπο κανονιστικό κοινωνικά και οργανώνουν περιοδικότητες για συνευρέσεις, συνακροάσεις και συσσωματώσεις.
Η ομάδα «ΕΝ ΦΛΩ», της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας Π.Δ.Μ., ανταποκρινόμενη συνεισφέρει ισότιμα στα όρια του διάπλου του Αιγαίου ή ακόμα και του Αχέροντα με μία εγκατάσταση, μεταβλητών διαστάσεων. Συμμετέχοντες καλλιτέχνες της ομάδας που περάσανε από την εικαστική σκέψη στην επιτέλεση και συμβάλλανε ο καθένας ξεχωριστά στην καλλιτεχνική πολυφωνία αυτού του project .